Skip to main content

Hikmah Kuarantin COVID19

Bismillahirahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t......

From : Google

Hari ke-4 kena kuarantin akibat Covid19. Tapi aku belum ada rasa bosan lagi. Maybe sebab aku dapat rehat yang cukup, hidup yang balance sebab tak terikat dengan masa. No rushing. Buat je apa rasa nak buat kat rumah ni dan tenang.

Antara aktiviti yang membuatkan aku masih rasa boleh hidup dan tak bosan adalah :
  • Masak : bersama suami / untuk suami
  • Makan : bersama suami / untuk family
  • Tidur : bersama suami / me time
  • Facial : me time
  • Taip entry blog : me time
  • Baca buku/novel : me time
  • Tengok movie : me time / bersama suami
Well, maybe juga sebab aku ni banyak fikir. Duk rumah pun otak ni memang tak berhenti-henti fikir. Macam-macam laa... tambahan pula hati memang ada rasa risau tentang apa yang berlaku disekeliling kita sekarang. Cuma buat masa tengah taip entry ni, aku nak lari sikit dari kerisauan. Aku patut rest dari fikir semuanya dan bagi masa untuk diri aku dan suami. Yes!

Antara hikmah yang terkesan untuk aku selepas kerajaan umumkan Perintah Kawalan Pergerakan ini :

NIKMAT REHAT
Aku dapat berehat sepuasnya. Kalau tak, aku memang kerja siang sampai lewat pagi. 8.00pagi sampai 2.00pagi. Seperti membuat dua kerja di tempat kerja. Ada masa memang penat melayan karenah sesetengah pelajar yang cerdik pandai kurang adab dan tak ikot peraturan. Sekurang-kurangnya pada waktu ini, selain fizikal, emosi dan minda lebih banyak rehat.

NIKMAT DI SISI SUAMI.
Dapat duk rumah luangkan masa bersama suami. Buat aktiviti sama-sama, bergurau-senda, berlawak jenaka... bukankah itu lebih indah dan menabung pahala?.

NIKMAT LUPAKAN KERJA PEJABAT.
Waktu kuarantin ini, aku memang tak fikir langsung pasal urusan kerja. Alhamdulillah segala tugas aku dah siapkan sebelum work from home hari tu. So, lepas tu, aku stay je kat rumah dengan mood standby kalau-kalau ada urusan atau arahan kerja dari boss. Syukur buat masa ni belum ada. Tapi syukur juga sebab aku lebih bersedia dari awal.

NIKMAT ME-TIME
Inilah antara nikmat yang paling dirindui. So, waktu ini aku tidak terikat dengan masa. Anytime aku boleh buat aktiviti indoor yang aku suka. 

NIKMAT IBADAH.
Selain perkara wajib... kita punya banyak masa untuk ibadah-ibadah sunat yang lain.Kata seorang kawan, "Allah nak kita berhenti berfikir hal duniawi sekejap. Kalau dulu solat pun terkejar-kejar, sekarang boleh solat dengan tenang. Kalau dulu banyak benda nak fikir, sekarang ni boleh skip 2,3 urusan". 

NIKMAT JIMAT.
Alhamdulillah. Baru 4 hari ni pun dah terasa sangat-sangat bersyukur. Kereta baru sekali bergerak minggu ni. Itupun tak jauh, kedai runcit dalam kampung je. Minyak makin murah. Itu pun baru sekali je isi minyak minggu ni. Nak beli barang? 4 hari ni, baru sekali keluar duit dari dompet. Shopping online? Oh, aku tidak begitu. Jarang sangat aku shoppin online. Tapi bukan kali ni.

NIKMAT UDARA BERSIH
In shaa allah, udara lebih segar, sungai lebih bersih, alam lebih tenteram, bumi kian sihat.



"Nikmatilah peluang ini selagi ada. 
Segala yang berlaku pasti ada hikmahnya untuk manusia yang berfikir"


Comments

  1. banyak kebaikkannya bila PKP ini..
    Paling best bila dapat spend banyak masa dengan keluarga..

    ReplyDelete

Post a Comment

SSn1

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.