KLIK KLIK

5.5.16

Fakta Sains Berkaitan Wuduk

Hye semua...

Susulan daripada entry Wuduk & Pedicure , jom kita share sikit sebanyak daripada pembacaan aku mengenai kaitan wuduk dan sains.

Sumber : Google
MENCUCI TANGAN
Tapak tangan kita ni, banyak interaksi dengan sekeliling. Kita bersalam-salaman, kita pegang itu ini, sentuh itu ini kaann.... jadi banyaklaa bakteria singgah dan melekat kat tangan kita. Itu yang menyebabkan kuman, bakteria, virus dan sewaktu dengannya merebak dan kita senang dapat penyakit. Selesema laa, resdung la, jerawat laa, Sebab tu nak makan kene cuci tangan bersih-bersih... kan menambah-nambah penyakit. Dalam sektor perubatan, protokol pertama sebelum mula kerja mestilah membasuh tangan. Kalau kita pergi restoran-restoran ke, agensi kerajaan & swasta ke, mesti ada mereka tampal A4 paper cara-cara membasuh tangan dengan betul. Betapa kebersihan tangan amat dititikberatkan. Jadi sebab itu jugalah wuduk dimulakan dengan mencuci kedua belah tapak tangan. Sewaktu cuci tangan tu, berniat dan berdoalah moga-moga Allah ampunkan dosa yang dilakukan oleh kedua-dua tangan kita, sengaja atau tidak. Kita pun tak tahu kan...



Sumber : Google
BERKUMUR
Banyak juga penyakit bermula dari kawasan mulut kita. Bakteria jahat dipermukaan gigi, gusi, lidah, air liur.... semuanya punca penyakit akibat daripada kebersihan mulut yang tidak dijaga. Contohnya macam 'mata ikan' / ulser dikawasan dalam pipi, gusi dan lidah. Tidak mustahil penyakit bawaan bakteria jahat dari mulut ini boleh merebak sampai ke  jantung dan buah pinggang melalui aliran darah. Jadi berkumur ketika berwuduk mampu untuk melindungi mulut, tekak dan gigi daripada sisa makanan dan jangkitan kuman/bakteria jahat ni. Sewaktu berkumur, berdoalah agar Allah ampunkan kejahatan yang dibuat oleh lidah dan mulut kita. Terngumpat dan terbuat orang terasa ke, kan.....



Sumber : Google
ISTINSYAQ
Istilah mudah faham - menghirup air ke dalam hidung. Bila aliran air menyapu bahagian dalam hidung yang ada tumor yang bersembunyi, ia akan meransang pendarahan tumor tu... Jadi, Istinsyaq ni, membantu mengesan tumor awal yang tersembunyi. Contohnya macam penyakit SARS dulu, yang merebak melalui udara ketika bersih atau batuk. Jadi, instinsyaq ni salah satu usaha kita membersihkan selaput dan lendir hidung yang tercemar oleh udara yang kotor. Waktu intinsyaq ni, kita niat dan berdoalah moga-moga hidung kita dapat bau wangi syurga Allah.. 



Sumber : Google

MEMBASUH MUKA
Kenapa perlu membasuh muka? Muka adalah aset utama individu. Daripada muka kita dikenali antara satu sama lain, walaupun kecantikkannya adalah subjektif. Ok, tak de kene mengena... heheheh... semua tahu kan, ramai yang berhabis ribuan ringgit dari kecil sampai besar untuk menjaga kesihatan dan kecantikan muka, kan.... Ye lah, mana taknye, seharian muka kita terdedah dengan alam sekitar, habuk, asap, udara kotor, sinar UV (ultra ungu)... itu semua punca kanser kulit, naik jerawat, ruam, panau, kusam. Ini boleh merosakkan sel-sel kulit muka kita. Muka kita juga berpeluh dan mengelurkan rembesan oleh kalenjar kulit. Jadi, adalah penting untuk kita membersihkan kotoran di muka. Waktu membasuh muka, berdoalah Allah putihkan wajah kita berseri-seri sewaktu mengadap Allah nanti.



Sumber : Google
MEMBASUH  KAKI
Tekanan darah yang dipam dari jantung ke kaki adalah lemah kerana kaki mempunyai titik yang paling jauh dari jantung. Ini menyebabkan saluran darah menyempit dan mengganggu proses sistem pengoksidaan jaringan salur darah ke sekitar kaki. Pembersihan tapak kaki adalah sangat penting untuk mencegah jangkitan kuman. Cuba bayangkan kaki yang berdaki, kuku yang kotor dan berbau busuk, pasti menjadi tempat favourite kaum kuman & bakteria terutamanya celah-celah kuku, celah-celah jari kaki, dilipatan buku lali, dan di tapak kaki khususnya. Ketika membasuh kedua-dua belah kaki tu, berdoalah agar Allah permudahkan kita ketika meniti titian sirat nanti.


"Umatku  (kelak di hari kiamat) akan dipanggil 'putih bersinar' kerana bekas wuduknya (di dunia dahulu)."
-Hadis Riwayat Al-Bukhari



"Bersih itu sebahagian daripada iman"

Post a Comment

Klik Sekali