KLIK KLIK

12.5.16

Anak : Anugerah & Ujian




Anak itu adalah anugerah Allah kepada hambanya. Kita juga seorang anak dan inginkan anak. Anugerah terindah ini lah yang akan membantu kita waktu kita dah meninggalkan dunia nanti. Kalau anak yang pergi dulu, dia akan menunggu ibu bapanya... kalau kita pergi dulu, anak-anak soleh solehah pasti akan mendoakan kita setiap hari... Indah kan....

Tapi nak membesarkan anak-anak?
Macam-macam ragam kan...?. Pening kepala juga nak handle lebih-lebih lagi di zaman yang serba mencabar ni, kan...

Kadang-kadang, kita letih, rasa susah dan payah membesarkan anak-anak. Perasaan itu sebenarnya ujian kepada ibu bapa. Berusahalah untuk memberi yang terbaik kepada anak-anak tanpa mengharapkan sebarang pulangan.

Bagi ibu yang bekerja, sudah pasti rasa sayu dan keterpaksaan bila meninggalkan anak-anak dibawah jagaan orang lain, kan? Tapi nak buat macam mana, keadaan ekonomi hari ini membuatkan ibu-ibu juga perlu bekerja membantu keluarga. Bila balik kerja, mesti nak balik cepat-cepat sebab nak jumpa anak, kan? Kawan-kawan aku selalu kata, bila tengok muka dan telatah anak ni, hilang penat kerja... hilang semua stress. Bestnyeeee... kan?!

Kadang-kadang ada ibu bapa yang terbawa-bawa stress tempat kerja ataupun masalah peribadi kepada anak-anak. Ye la... kita kan manusia biasa, kadang-kadang tak lepas membuat silap, kan. Ingatlah ibu bapa sekalian, seberapa teruk kita memarahi mereka, akhirnya mereka tetap berlari memeluk kita tanpa sebarang rasa dendam dan kecewa. 

Firman Allah "Dan ketahuilah , bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai  ujian dan sesungguhnya di sisi Allah lah pahala yang besar" (Al-Anfal, 8:28)





"Hidup ini memang penuh ujian. Ujian itu tanda kasih sayang Allah kepada hambanya."


Terima kasih-----Sudi singgah-----Sudi baca-----Sudi komen-----Happy bloging!
^____^

Post a Comment

Klik Sekali