Skip to main content

WORK - A - HOLIC

Bismillahirahmanirahim...

Sekian lama aku tak menatap blog aku ni... memang tak de apa yang menarik pun, tapi ye lah, dah memang minat menulis dan menaipkan. Tapi tak ada masa yang lama untuk aku mengadap. Jadi kesempatan ini saja, kerana terlalu rindu dan gian nak menaip entry. 

Dah lama juga tak singgah blog kawan-kawan, maafkan aku.
Pengurusan masa aku masih belum stabil. Kerja, kerja, kerja! Aku tak mengeluh ni tau. Malah aku suka. Aku memang gila kerja, kerana dengan bekerja aku mendapat kepuasan hidup yang maksimum.

PERHUBUNGAN
Bila kerja, aku sebagai manusia ni masih dapat berinteraksi sesama manusia. Dunia sekarang kan dah canggih, duk sebelah-sebelah pun nak ber'wassup' ber'message'. Tapi dengan kerja aku, handphone boleh simpan dalam beg dan aku boleh tumpu pada perhubungan dua hala antara aku dan pelajar-pelajar aku. 

MASALAH
Bila kerja, aku akan berdepan dengan banyak masalah dan kepuasan maksimum aku bila aku dapat atasi semua masalah tu. Masalah itu kan cabaran. Walau kadang teremosi, tapi alhamdulillah, aku dapat atasi dengan tenang. Malah akan memudahkan urusan orang lain. Melihat orang lain gembira, cukup membuat hati aku berbunga-bunga.

Gambar ni, sebijik macam meja office aku tau!! Sebijik!
Memang meja pun dah tak nampak.


WAKTU
Aku lebih sukakan waktu malam daripada waktu siang. Memang daripada kecil lagi dah, aku memang suka berjaga malam. Zaman sekolah dulu pun, aku lebih hyperactive bila waktu malam. Jadi aku kerja pagi waktu pejabat sehingga jam 5.30 petang. Kerja-kerja2 menaip, perbincangan bersama pelajar, kemas aset-aset unit aku... lepas waktu pejabat, aku mengajar. Pelajar pun akan ada banyak waktu untuk latihan pada waktu malam. Jadi kelas aku bermula selepas Isyak dan paling lewat kelas aku berakhir pada jam 3.00 pagi. 

FOKUS
Bila mengajar aku jadi fokus. Lagipun buat sesuatu yang kita minat, akan membuatkan kita puas. Kalau ada masalah yang berkumpul di benak fikiran, dapat aku lupakan seketika dan memberi nafas kepada otak aku untuk berfikir. Kadang-kadang bergelak ketawa dengan pelajar membuatkan aku rasa bahagia. Ketawa kan penawar duka... ecehh ceehhh... 


"Hidup ini banyak perlu belajar. Perjalanan yang sentiasa ada ranjaunya. Tenanglah diri. Allah ada bersama.
Ingat Allah, hati akan jadi kuat".

Comments

SSn1

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.