Skip to main content

KUTU BABI

Assalamualaikum..

Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry.

Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber GOOGLE.

MEMPERKENALKAAANNNNNN ...... 
'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii' 
Tarraaaaa aaaaaaaa

Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata, leher, bawah ketiak, celah paha, dalam hidung, dalam telinga dan lain-lain lagi. Malas aku nak taip panjang lebar semua lipatan yang ado... heheheh

Bila dia dah terkam kat kita punya urat darah tu, apa lagi, kita akan rasa apa anak-anak...,? Ye, betuuulll... kita akan rasa saakkiiittt yang amaaaatttt... Sakitnye tu Ya Allaaaaah. Sakit amat! Contohnya kalau kene kat belakang telinga, satu kepala rasa sengal, kebas-kebas. Kalau kene bawah ketiak, gerenti, satu lengan, satu badan rasa sakit yang memberat... Wilayah sakitnya memang besar kalau nak dibandingkan dengan satu gigitan dia. 

Sekecil-kecil dia ni, bila hisap darah, boleh jadi lebih besar daripada bijik betik! Tapi tak kan lah kalau dah kene nak biarkan dia besar mcm tu kan... Kang kata kita ternak dia pulak. Diri kita yang sakit... Petua orang-orang tua... dari Nyang aku, taruk air tembakau kat dia. Nanti matilah dia tu. 

Tu baru mukadimah aku. Panjangnya mukadimah! hehehe. Ni aku nak cerita pasal pengalaman aku kene binatang ni. Masa tu aku darjah 3. Kecil lagi la...Suatu hari aku rasa sakit dalam telinga. Macam ada sesuatu yang masuk dalam telinga. Bergerak-gerak. Geli-geli yang menyakitkan. Bila aku bergerak, makin sakit rasanya... Ya Allah, Dia saja Maha Mengetahui betapa sakitnya yang aku rasakan. Aku bagitau mak aku, aku bagitau nenek aku. Kata mereka mungkin semut masuk dalam telinga. Mak pun masukkan minyak dalam telinga aku dengan harapan semut tu akan mati dan keluar... Tak de lagi lah mengganggu dalam telinga anak dia sorang ni. hehehe.... jangan salahkan semut ye..

Tapi sakit tu masih rasa lagi. Makin lama makin sakit sampai aku menangis tak berhenti dah. Aku cuma tidur saja. Tapi tidur pun jadi tak lena sebab sakit dalam telinga bila dia bergerak2. Abah balik dari kerja. Mak dan nenek bagitau abah. Abah bawa aku ke klinik malam tu. Doktor cuma bagi ubat titik dan ubat makan. Kata doktor cuma bengkak dalam telinga saja. Semuanya lega. Aku hanya makan ubat yang akan buat aku mengantuk, dan aku cuma titiskan ubat dalam telinga. Selera makan memang dah hilang bila sakit-sakit macam ni.

Sakit tak kurang-kurang juga. Pak su aku sengaja takutkan aku. Katanya kalau dalam telinga aku ada ulat, aku kena potong telinga. Apa lagi makin sakit aku rasa. Aku memang tak boleh bergerak langsung. Waktu aku tak bergerak tu, aku masih rasa sakit juga. Abah bercadang kalau dua, tiga hari tak baik-baik juga, abah nak bawa aku pergi Hospital Pakar. Jumpa Pakar Telinga.

Sampai kat sana, doktor chek telinga aku. Katanya ada 'ULAT'. Terkejut aku sebab terngiang-ngiang kata paksu aku. Habislah aku kene potong telinga. Mak juga terkejut. Mak terus tanya doktor, "Ulat ke, kutu babi?" Doktor terketawa sikit. "Ye, ye. Kutu babi". Fuuuhhhh, aku lega sebab tak kena potong telinga. Heheheh... Then, doktor tu suruh aku baring. Dia nak buang Kutu Babi yang ada dalam telinga aku. Yang katanya hampir dengan gegendang telinga aku. Doktor sembang-sembang sambil suntik aku. Bius!. Pandangan ku makin lama makin kabur dan terus............BERMIMPI.

Aku tak tahu apa jadi ngan aku. Yang aku tahu aku mimpi naik Rollercoaster! ehhehe, pusing pusing... dan pusing pusing atas bawah! atas bawah! Pusing pusing atas bawah... Akhirnya aku hanyut dibuai mimpi naik rollercoaster. Bila aku sedar, pandangan aku jadi kabur-kabur.. aku melalut-lalut.... Cakap ntah apa-apa. Aku ingat aku pening sbb naik roller coaster tu. Macam real je mimpi tu. hehehe... Sampai ke hari ni aku masih ingat mimpi tu tau!

Aku memang tak boleh jalan. Kuat sangat ubat bius doktor tu bagi aku. Abah yang dukung aku. ehheh... Akhirnya selamat telinga aku. Doktor tunjukkan rupa Kutu Babi yang menginap dalam telinga aku hampir seminggu! Besar kot! Aku beransur sihat. Kenangan ini aku tak kan lupa sampai bila-bila la.... TAMMAT.







"Kasih ibu membawa ke syurga,
Kasih ayah sepanjang masa.
Kasih nenak bersama petua,
Kasih paksu bergurau senda."

Terima kasih sudi singgah,
Sudi baca, sudi comment
^___^

Comments

  1. Replies
    1. Dekat rambut boleh kena ke ?

      Delete
    2. Kutu babi ni tak duduk atas rambut. Boleh jadi dia kena di kulit kepala. Kau kat rambut tu kutu rambut.

      Delete
  2. Replies
    1. aah.. mmg bahaya pun... kalau kene gegendang telinga.... fuhhh.... dah laa kecik.. menyakitkan mcm rasa lumpuh anggota.

      Delete
  3. bahaya kan kutu babi ni?kucing2 sy kt kg slalu wt balik kutu babi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah.. bahaya... tu salah satu pembawa laa.. rajin2 laa mandikan kucing awak... =D

      Delete
  4. wahhhh kalau ak dia dlm telinga aku mesti ak pkai earphone bagi dia dgr music kuat2 mana lah tau dia nk keluar lps tu..
    (tak kena bole la ckp besar)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha.... pastu di menari2 mcm disko dlm telinga ko kan... ehh.. rasa seronok pulak buat telinga ko jadi kediaman dia. ehheheheh

      Delete
  5. Ohoiiii... masuk dlm telinga plak tu.. Dah seminggu plak tu. Seram betul. Saya pun pernah kena masa skolah menengah kat SMART. Masa tu dok hostel. Dia gigit kat tepi lutut. Kutu Babi ni kalo dia gigit pastu kita cabut masa gigi dia masih tertinggal kat situ, faedahnya, rasa gatal2 tu akan lama. Mcm saya, bila dah nmpk ada makhluk tu kat tepi lutut, terus je rentap. So, mmg gatal dia jgn cerita la. Smpai skrg pun, kat tempat yang sama tu, kalo cuaca terlampau panas ke, atau saya tersilap makan apa2 ke, bintat tu akan naik kat situ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah... dia boleh meninggalkan parut jgk tu... mmg bahaya binatang ni.. dia akan hisap darah sampai jadi gemuk mcm bijik betik. tapi kalau tak buang, comfirm kaki awak mcm orng lumpuh... sakit sengal... kebas... kalau dibuang mcm tu mmg sakit, gatal2.. dan berkesan la.. paling best kalau terjumpa yang sedang berlegar2 time tu dapat, terus picit smpai mati. heheeh

      Delete
  6. bahayanya siap mustautin kat dalam tu seminggu.. nasib dapat detect awal kalau tak lagi membesar bagaikan johan dia kat dalam tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuhhh... masa tu kecik2 kaannn... mujur laa abah bawak pergi hospital terus.....

      Delete
  7. pasti menjadi kenangan sampai bila2 kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai ke tua comfirm tak kan nyanyok hal ni.. hehehhe

      Delete
  8. eeeeeeeeeee gelinya bila bc.. nasib baik telinga oke.. bahya jugak eyh.. first time dgr ni.. huhuh.. thx for sharing dear.. rinduuuu lama awak tak update hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah,.. mmg geli... heheh, sharing pengalaman je ni....

      Aah.. mmg dah lama saya tak buat entry baru...

      Delete
  9. aku geli baca. salah satu faktor kegelian adalah namanya.yang kedua dia macam lintah.melekat kat kulit hisap darah je kejenye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah.. nama dia pun dah geli kan. heheheh.... betul, hidup utk makan! hahahah

      Delete
  10. anak aku baru kena, baru 2tahun lebih,selalu bila tanya je dia ckp tk sakit...dia tk nk bg aku usik telinga dia..aku dah hilang sabar dgn kutu ni,kesian kt anak aku tu, selalu ceria jer,ni asyik nk meragam jer...aku harap2 menatang tu keluar cepat...my lovely putri nur elisya...sabar yer hadapi dugaan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga anak awak selamat dari menatang kecik yang bahaya ni.... orang dewasa pun sakit apatah lagi budak2...

      Delete
  11. Kutu babi smggu dlm tlinga awk x brtlur ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah... seminggu... seingat saya dah bertelur... warna hitam bintik2 mcm habuk.. tapi nasb baik doktor dpt selamatkan....

      Delete
  12. salam..aq pon bru kena serangan kutu babi ni..kt bwk ketiak n celah peha..sakitnye,,,gatal yang amat sangat..aku kena sblum puasa..klu cuaca panas n pas bru mkn makanan laut gatal2 mule la naik...masa tu hanya Allah saja yg tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. uuuiiihhhhh....
      mmg seboleh2nya nak elak binatang kecik ni...
      kalau dia ada sekor pun, bising sekampung kami sekeluarga... punyalah nak berhempas pulas nak bunuh dia... sbb boleh membawa mudarat...

      Delete
  13. norshahila mohyidin27 April 2014 at 20:05

    eee... bahayanya takutla sebab selama ni ada rasa gatal-gatal kat kepala tapi tak taula tu kutu babi ataupun tak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia bukan setakat gatal2... tapi sakit mcm tak boleh sentuh area tu.... sakit dia tu... tak reti laa saya nak gambarkan... mcm sengal2.. mcm tu....

      Delete
  14. bahaya nie ... dh la kutu, babi plak tu... ish3

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah... dua nama dia yang cukup ngeri... hehehe

      Delete
  15. Mcm mba lah yg masuk dalam mata ek

    ReplyDelete
  16. huh... yang tu mmg tak tergambar...

    ReplyDelete
  17. Saya nak tanya kutu babi ni kat mana ye? Sbb saya nk balik kampung risaulah pulak....dan mcm mne nak elakkan menatang tu???

    ReplyDelete
  18. Saya nak tanya kutu babi ni kat mana ye? Sbb saya nk balik kampung risaulah pulak....dan mcm mne nak elakkan menatang tu???

    ReplyDelete
  19. selain jumpa dokter n air tembakau, ada tak kaedah lain nk buang sikenit ni sepenuh nye?

    ReplyDelete
  20. Kutu babi ni biasanya terdapat di kawasan kg yang berhampiran dengan hutan/semak/belukar.... Kalau ada pernah ternampak babi hutan ke.. tapak kaki dia ke... maka, berjaga-jaga lah.

    ReplyDelete
  21. Err... setakat ni yang saya tahu air tembakau & jumpa doktor... kaedah lain belum saya tahu... =)

    Tapi kalau jelas n nyata nampak susuk tubuhnya, amik saja dia dan picit kasi mampus... cuma kesan gigitannya tu, kena laa letak ubat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Letak ubat ape ye awk klau giginye trtinggal kat dalam.. Hmm dpt cabut badan die je.

      Delete
  22. Telinga tak leh dengar tak masa kutu tu dok hisap darah?

    ReplyDelete
  23. Hospital kerajaan pun boleh pi?

    ReplyDelete
  24. Tahun ni 3 org dalam family kene gigit kutu babi.., hailor serik pun ade

    ReplyDelete
  25. Baru je kna gigit. Mula2 ingt npe rs sakit2.tgk2 ad bntng tu..cabut smpai skung rs sakit n gatal2..huk2

    ReplyDelete
  26. awangiman : dengar je.. Telinga tak pekak, cuma rasa terganggu mcm ade benda gerak2 dlam telinga... tu je...
    hospital kerajaan pun boleh pergi... terus pergi Emergency laa sebab benda ni tak boleh tangguh2, takot makin dalam dia berjalan, kalau dah smpai gegendang... itu yang ngeri..

    ReplyDelete
  27. Therina Jopri : uuiihh memang serik pun... aku ni sampai ke tua mcm ni pun aku masih rasa serik lagi tau.. huhuhu.... penangan si kecik kutu babi ni...

    ReplyDelete
  28. Nur Atiqah Mohd Basri : kalau tak masuk ke tempat terselindung tu tak pe... kawasan yang nampak ok lagi... tapi kalau jumpa dia, rasa berdendam betul! heheh

    ReplyDelete
  29. Ohh.. Sakit woo.. Baru lepas kena. Dia duk kat tepi cuping. Smpai ke leher rasa sengal. Tak tau binatang apa.. Ingatkan daging tumbuh.. Dah 3 hari perati betul2 mcm berkaki. Tu yg cabut sendiri.. Kenyang hisap darah smpi hitam2.. Huh!

    ReplyDelete
  30. Shushi and Capuccino.. huhuhu.... sakit tu aku mampu rasai lagi.... mmg berparut jugak laa tu...

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  32. My daughter 3 tahun baru kena betul2 di bawah kelopak mata dia (pangkal bulu mata), terkena dari kampung minggu lepas. Dah 4 hari baru kesan, sebab matanya makin bengkak merah. Tengok2 tersedar ada kutu warna kelabu melekat dekat area tu. Susah betul nak bawa keluar. Last2 bawa ke klinik, 3 orang pegang badannya kerana nak sepit keluar kutunya.
    Alhamdulillah, dah ok. Sekarang kena pakai ubat mata dan sapu shj. Dendam pada kutu tu memang tersangatlah dalaaam. Kalau jumpa lagi mau mau dicincang 35 potong.

    ReplyDelete
  33. Skrg pn sy tgh menderita sakit kesan kena gigit kutu babi kt dlm tlinge.sakitnye lg kuat lps di buang kutu babi tu.x blh nk sntuh tlinge ni..Aduuii smpai bile sakit ni nk baik ye???

    ReplyDelete
  34. Saya baru kena gigit dalam seminggu lepas. Dua tiga hari lepastu pergi klinik nak cabut sbb taktahu tu benda apa. Dekat cuping telinga. Sakit dia mmg berpanjangan ke ? Kenapa tak baik baik lagi, dah seminggu cabut.

    ReplyDelete
  35. Mohd Asmawi Mohd Anuar ~ Alhamdulillah... lega dengar bila budak2 terlepas dari azab kutu babi ni.... sampai ke hari ni saya masih boleh merasa lagi sakitnya tu.... dia seketul kecik tu, mmg jenuh nak keluarkan... sama jugak mcm saya, smpai ke hari ni saya cukup pantang bila nampak kutu babi (dah lama jugak tak jumpe ni)... memang macam tu juga saya, saya akan lumat2 kan keturunannya kalau jumpa!

    ReplyDelete
  36. Anonymous 1 : kena kat dalam telinga memang perit sbb kita tak nampak dengan mata kasar tang mana tang gigitnya tu.... in shaa allah, baik laah tu dalam seminggu dua lagi.... pasti baik kalau dia dah berjaya dikeluarkan..

    ReplyDelete
  37. Anonymous 2 : kalau kena kat cuping telinga memang menyakitkan, tapi beruntung sebab dia diluar... kita masih boleh nampak jasad dia, dan kat mana gigitnye tu... Yea, sakitnya memang berpanjangan... mungkin kerana bisa dia masih melekat. (orang-orang tua kata, gigi dia tertinggal kat situ) .. mudah2an cepat2 laah lepas dari azab gigitan kutu babi ni ye.. rajin2 sapu ubat.

    ReplyDelete
  38. Salam saya nak tanya m.saya kena kutu babi nihh .saya dah caput tapi still sakit rsanya sbb gigi dia masih lekat so apa nak buat

    ReplyDelete
  39. @farah87
    Wslm. Selalunya memang mcm tu. cuba letak air tembakau jugak. tak pun, memang kena sapu ubat beli kat farmasi je. ubat gatal atau antiseptik.

    ReplyDelete
  40. @nazmi

    Pakai antiseptik je. Ubat sapu beli kat farmasi. Bila kena kutu babi ni, letak air tembakau. Yang selalu orang buat rokok daun tu. Celup dalam air dan titis kat kutu tu. Nanti dia akan tercabut sendiri. Kalau yang kita paksa cabut ni, memang akan tinggal gigi dia tu. itu yang sakit. tapi sapu je antiseptik. Cuma akan tinggal parut..

    ReplyDelete
  41. Klo kena Bius iklan, Sy pernah nk cabut Keluar, sakitnya yang amat, ni nk keluarkan Kali kedua Harap kurang sakitnya

    ReplyDelete
  42. Klo kena Bius iklan, Sy pernah nk cabut Keluar, sakitnya yang amat, ni nk keluarkan Kali kedua Harap kurang sakitnya

    ReplyDelete
  43. Dekat rambut tu bukan kutu babi... haha, lucu pulak. Kutu babi ni cari urat darah. kat kepala mungkin boleh kena.

    ReplyDelete
  44. Pernah kena kutu hinzir ni masa kecik. Ingatkan kayu apa hitam terserumbal dlm daging (peha). Dibiar je menahan sakit. Ya la budak kecik kan. Tetiba Mak tarik cabut ya Allah sakitnya, siap merajuk lagi tu dgn Mak. Hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada juga kenangan terindah dgn mak berkaitan kutu ni ye... tapi betul tu.. kalau ditarik mcm tu mmg sakit tak terkata... petua orang2 tua, kena bagi dia kenyang betul, baru dia akan jatuh sendiri. tak kan tinggalkan kesan (gatal dan bengkak), tapi nak menahan membiarkan dia tu lah yang sakit tak tertanggung tu.

      Delete
  45. Seramnya dia boleh masuk dalam telinga jugak ya.....nasib baik la semuanya ok lepas tu tapi seminggu juga la sakitnya tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, dia mmg suka tempat terselit-selit, dia boleh terbang masuk, sbb tu kita tak perasan. Tapi bila dia dah mula hisap darah, kita dah mula rasa sakit, dibiarkan tu yang membesar.

      Delete

Post a Comment

SSn1

Popular posts from this blog

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.