KLIK KLIK

25.8.11

LUDAH

 Google gambar kartun meludah lebih sopan daripada gambar-gambar yang real.


Assalamualaikum kawan-kawan...

Dah dekat-dekat penghujung Ramadhan ni, tekak selalu kering... kadang-kadang pas wuduk asyik rasa nak meludah je... takut pulak tertelan air paip... heheheh. Cik Semut teringat ustazah pernah pesan masa sekolah dulu, air liur orang yang berpuasa tu akan wangi di syurga nanti... Pastu adalah orang-orang tua pesan kalau kita meludah waktu kita sedang berpuasa, maka orang-orang yang tidak berpuasa itu seolah-olah akan berenang dalam air ludah orang yang berpuasa... waallahulam...

Tapi INGAT....jangan meludah merata-rata walaupun tempat tu kotor... Ada sebabnye ye kawan-kawan...

Dalam Islam sendiri ada cara meludah... Cik Semut masih ingat pesanan Ustazah masa zaman sekolah dulu. Kalau nak meludah air liur atau apa-apa yang ada dalam mulut kita, tolonglah jangan meludah depan orang ramai...buruk benor perangainya ye kawan-kawan... dan jangan di depan orang yang menjamu selera... Potong selera dorang yang sedang menikmati juadah depan mata dorang... ok. not good! not goo! Adab kena jaga ye, kawan-kawan...

Jangan juga meludah di tempat-tempat yang kotor contohnya dalam longkang or dalam tandas... Bukan apa, udara kat situ dah la kotor.. Bimbang kalau-kalau boleh menyebabkan penyakit kepada kita pula ye, kawan-kawan...

Ustazah Cik Semut ada berpesan...Kita ada cara meludahnya... 
  1. Kalau kita meludah arah ke kiri bermakna kita meludah kepada syaitan dan iblis.
  2. Kalau kita meludah arah ke kanan bermakna kita meludah ke arah Nabi Muhammad S.A.W (nauzubillah)
  3. Kalau kita meludah ke arah depan bermakna kita meludah ke arah Allah S.W.T (nauzubillah)
Jadi di mana tempat yang sesuai? Haa...yang ni korang fikir-fikirkan lah mengikut panduan yang telah Cik Semut berikan seperti di atas itu ye....

"Selamat beramal ye kawan-kawan"

Post a Comment

Klik Sekali